Waarom we het liefst gewoon toastjes, ijsjes, chips en chocolade blijven eten?

 In Blog

Omdat het retelekker is! En waarom zou je jezelf straffen het niet meer te mogen eten? Maar toch zijn er steeds meer mensen die gezonder willen leven, omdat het toch niet zo fijn voelt. De broek gaat strakker zitten, je zit niet zo lekker in je vel, je kan niet alles meedoen met kinderen of collega’s. Het liefst wil je gewoon toastjes, ijsjes, chips en chocolade blijven eten, maar niet aankomen. Het is niet eerlijk verdeeld in de wereld!

Het mag niet!

Daarom zeggen mensen op een gegeven moment tegen zichzelf: het mag niet meer. Je mag een bepaalde periode dus geen toastjes, ijsjes, chips of chocolade meer. Een maand zonder suiker bijvoorbeeld. Vooral health freaks, diëtisten en andere professionals zoals ik, hebben het er regelmatig over. Of denk je het vooral zelf dat het niet mag?

Iedereen weet dat die dingen niet onder de noemer ‘gezond’ vallen. Maar toch is er iets bijzonders aan de hand de laatste tijd. We eten dus geen suiker meer of zijn er heel bang voor geworden. Overal zit suiker in verstopt! Boze producenten maken ons ziek! Maar is dat wel echt zo? Want als we toch weten dat toastjes, ijsjes, chips en chocolade niet zo gezond zijn, waarom stoppen we er dan niet mee?

Realistisch

Ja, maar het zit ook in soep, broodbeleg, kant-en-klaar maaltijden, saus en noem zo maar op! Ok, dat klopt, dus ga je dan jezelf opleggen dat je maar alles zelf klaar moet maken? Heb je daar zin in? Heb je daar tijd voor? Vind je dat het allemaal waard? Voor sommige mensen is het antwoord ja op al deze vragen, maar ik kan me zo voorstellen dat het eigenlijk toch wel erg veel tijd kost en dat het niet (altijd) haalbaar is. Ben je dan slecht bezig?

Nee, je bent niet slecht bezig. Als je wilt afvallen of gezonder wilt leven is het niet realistisch om van veel verpakkingen ineens te veranderen naar alles zelf maken. Je mag het wel willen, maar maak er dan een 5 jaren plan van. Het is veel realistischer om eens serieus te gaan kijken naar de echt ongezonde dingen die je eet.

Geen maat houden

Vaak zeggen we dan maar tegen onszelf dat we dus geen ongezonde dingen meer eten. Ook ik zal het je niet adviseren in mijn voedingsadvies. Toch is het beter om het niet meteen helemaal te schrappen uit je dieet. Als je namelijk gewend bent regelmatig te snoepen of iets anders lekkers te eten, is de stap veel te groot om er meteen mee te stoppen. Denk maar eens aan stoppen met roken. Als je dat al jaren doet en heel wat sigaretten op een dag, lukt het de meeste mensen niet om ineens te stoppen. Je valt op een gegeven moment weer terug.

Ben jij nou iemand die absoluut geen maat weet te houden? Dan kan het misschien juist wel werken om helemaal te stoppen, want als je kleine beetjes gaat eten, eet je toch meer dan je wilt. Maar beter is om er eens goed over na te denken wat je nu eigenlijk wil bereiken? Wil je gezonder zijn? En meer rust ervaren? Wil je fitter zijn? En weer in oude kleding passen? Wil je je weer mooi voelen? En weer meer energie? Wat wil je?

Gun jezelf iets lekkers

Iets lekkers eten heeft ook een functie. Vaak eet je iets lekkers omdat je ervan kan genieten, omdat het heerlijk smaakt of omdat je gewoon behoefte hebt aan iets fijns. De vraag is of je de juiste reden kiest om het lekkers te eten. Als je het namelijk doet, omdat je het verdient, kan het zijn dat je eigenlijk gewoon een schouderklopje nodig hebt van iemand. Je wil graag horen dat je er toe doet of dat je iets goed gedaan hebt. Als je dan iets gaat eten, voldoe je niet aan je behoefte en eet je misschien meer dan je wilt.

Toch zijn er ook redenen waarom je wel gewoon iets lekker kunt pakken. Als je echt behoefte hebt aan die heerlijke smaak van chocolade of dat heerlijke wijntje met een toastje. Gewoon omdat je er een keer zin in hebt. Dan is dat prima! Helaas denken we vaak dat we dat elke week hebben of elke vakantie bijvoorbeeld. Maar dat is niet zo. Zoiets komt namelijk niet in regelmaat. Als je echt leert voelen waar je behoefte aan hebt, kom je erachter dat de behoefte aan iets lekkers maar af en toe is. En als je jezelf die keer iets lekkers gunt, ook als je wilt afvallen, dan bereik je iets.

Je echte behoefte

Jezelf iets gunnen dus. Dat is heel belangrijk! Niet alleen iets lekkers, maar ook rust, een luisterend oor, een lekkere wandeling (ook al heb je geen zin). Je moet namelijk al heel veel. Je moet werken, je moet zorgen, je moet huidhouden doen, de hond uitlaten, slapen, naar afspraken, enz, enz, enz. Als je naast al dat moeten, tijd neemt om erachter te komen wat je nodig hebt, dan kom je van de vreetmomenten af. Maar dat kost tijd. Gun jij jezelf dat?

Zorg dat in het lijstje van moeten ‘tijd voor mezelf’ komt te staan. En dat mag best wel eens 4 uur per week zijn (of meer). Want als je niet oppast, heb je last van een burn-out, last van overgewicht of last van een ziekte waar je lange tijd door stil komt te staan. En dat gun ik je niet.

Wil jij jezelf een dag goed voor jezelf zorgen geven? Meld je dan aan voor de VIP dag. 1 dag helemaal voor jou. Gezonde voeding, wandelen in de natuur, rusten en dingen doen waar jij behoefte aan hebt. Stuur voor meer informatie een bericht.

Recommended Posts

Leave a Comment