Waarom je helemaal geen discipline nodig hebt om van het snoepen af te komen – 3 tips

 In Blog

Het is weer zo ver! Het is je 3 weken gelukt om niet te snoepen, geen toastjes te eten, geen chips, enz. Maar nu lukt het niet meer. Er zijn feestjes geweest, je hebt ruzie gehad, je voelt je niet goed of je snakt gewoon enorm naar een reep chocolade. “Ik heb ook geen discipline!” denk je dan. Maar is dat ook echt zo?

Discipline

Het woord betekent: doen wat er van je verwacht wordt. En je verwacht van jezelf dat je niet eet, in dit geval. En je het wel weer, dus doe je niet wat je verwacht en heb je dus geen discpline. Toch?

Dat is hoe de meeste mensen denken. Maar waar het nu eigenlijk om? Je wilt stoppen met snoepen, omdat je gezonder wilt worden. Je wilt afvallen, niet ziek worden of je gewoon lekkerder in je vel voelen. Het niet snoepen is niet het doel.

Doel

Wat is dan wel  het doel? Afvallen? Ook dat is niet het doel. Ja, je wilt misschien wel minder wegen, maar afvallen is niet het leukst wat er is en het doel is vaak een streven waar je wel blij van wordt. Waarschijnlijk moet je het doel meer zoeken bij gezondheid. Je wilt dat jij en je gezin gezond zijn. Dat is je doel.

Om daar te komen, moet je afvallen en niet snoepen lijkt je de juiste manier. Allemaal goede gedachtes, maar gaat het mis?

Dat mag niet

Heb je wel eens tegen een kind gezegd dat hij/zij iets niet mag? Vooral in de periode dat ze heel veel uitproberen? Hielp het dat je zei dat het niet mocht? Waarschijnlijk niet.

Het is namelijk zo dat als je iets niet maf, het juist gaat kriebelen. ‘Interessant! Ik mag dat niet, waarom zou dat zijn?’ En in het geval van snoepen: ‘Ah joh! Doe niet zo ongezellig. Je hebt het verdient!’ Je denkt er dus juist aan, je praat er waarschijnlijk regelmatig over en he bent jezelf eigenlijk aan het pesten door te zeggen dat je het niet mag.

Wat dan wel?

Juist! Wat dan wel? Die vraag moet je jezelf stellen. Je wilt gezond zijn voor jou en je gezin en wat gaat je daarbij helpen? Wat ga je wél doen als je zin hebt in snoep of iets anders ongezonds?

Hetzelfde geldt voor roken. Als je stopt met roken, ga je meestal meer eten, omdat je behoefte niet vervult wordt. Een behoefte kan zijn: ontspannen, even bewegen, even weg van de groep. Als je die behoefte op een anere manier kan vervullen, weet je wat je wel wilt doen.

Discipline vs. Behoefte

Je komt er bijvoorbeeld achter dat je vooral snoept als je alleen bent. Je doet dat om jezelf beter te voelen, maar eigenlijk heb je behoefte aan een vriendin. Doordat je je altijd bezwaard voelt, bel je haar niet. Maar je kent nu je behoefte, waardoor je motivatie krijgt.

Als je dan nu tegen jezelf zegt dat je een vriendin gaat bellen als je wilt gaan snoepen, heb je minder behoefte aan snoepen, omdat je echte behoefte vervult wordt. Discpline heb je daardoor helemaal niet nodig. Wat je nodig hebt, is een duidelijk doel en een duidelijke keuze. Als je die helder hebt, lukt het ook jou om van het snoepen af te komen.

3 tips

Om je een beetje op gang te helpen bij het stoppen met snoepen, kan je deze 3 dingen doen om het wel vol te houden op de lange termijn:

  1. Zorg voor genoeg tijd voor jezelf, zodat je ruimte hebt om echt te voelen wat je nodig hebt. Is dat nog een stap te ver? Ga dan wandelen of in bad liggen, zodat je niet bij het eten kan komen.
  2. Zorg ervoor dat je voldoende gezonde dingen in huis hebt, zoals fruit en noten. Als je dan trek krijgt, kun je altijd iets gezonds pakken.
  3. Ken je valkuil! Als je weet dat je niet kan stoppen na 1 bakje chips of 2 toastjes, neem dan niets, maar verwen je zelf op een andere manier.

Vond je deze tips nuttig, maar wil je er met iemand samen eens naar kijken? Plan dan een gratis actiegesprek online of in de praktijk in Roermond via deze link.

Recommended Posts
Comments
  • Lidian
    Beantwoorden

    Je hebt weer goed geholpen met je tips.
    Heb je misschien nog wat recepten voor twee personen. Leon en ik zijn door de week weer alleen.
    Ook die snel te maken zijn.

Leave a Comment