Ik eet niet veel, toch?

 In Blog

Wist je dat je na de 50 minder moet eten om hetzelfde te blijven wegen? En dat je met één koekje bij de koffie al veel meer calorieën binnen krijgt dan je denkt? En dat te weinig eten heel slecht is, zeker als je wil afvallen? Het zijn zomaar een paar weetjes die ik de laatste tijd geleerd heb. Je eet best gezond, eet niet veel en toch val je niet af. Waar ligt dat nou aan?

Zelf om hulp gevraagd

Vorig jaar heb ik zelf een gewichtsconsulent om hulp gevraagd. Het klinkt misschien raar, maar een ander ziet toch meer dan jijzelf. Ik wilde 5 kilo afvallen in 10 weken. En dat is me gelukt! Erna ben ik wel weer 2 kilo aangekomen. Niet omdat ik het opgegeven had nadat ik gestopt was met de begeleiding, maar doordat ik minder streng werd voor mezelf.

Streng zijn dus. Dat zijn we best vaak voor onszelf. Misschien lijkt dat niet altijd zo, want je doet leuke en ontspannen dingen en eet niet veel en af en toe iets lekkers. Toch is dat het probleem bij veel mensen die met hun gewicht bezig zijn.

Tot op zekere hoogte is ‘streng zijn’ prima. Het ligt eraan wat je eronder verstaat. Ik had een bepaald gewicht afgesproken met mijn gewichtsconsulent en die moest en zou ik halen. Want ja, ik ben tenslotte zelf ook gewichtsconsulent, ik moet het toch kunnen.

Dat is te streng! Iets onwijs hard moeten van jezelf, helpt je niet. Ja, ik viel 5 kilo af en het heeft ervoor gezorgd dat ik netjes naar de sportschool ging, maar erna kwam ik dus weer aan en die sportschool was toch niet helemaal mijn ding.

Goed nadenken

Lange termijn denken en echt weten wat bij je past zijn belangrijke onderwerpen als het gaat om afvallen. Wat vind je volgend jaar nog steeds leuk? En wat wil je nu echt bereiken bij een diëtist, voedingscoach of gewichtsconsulent?

Natuurlijk wil je het liefst een goddelijk lijf, nooit meer zorgen hoeven maken over wat je wel of beter niet kan eten en zo min mogelijk verplichtingen zoals sport zoveel keer in de week. En dat is ook waar je lange termijn over moet nadenken. Ik zeg niet dat het allemaal mogelijk is, maar ik zeg dat je niet alleen moet kijken naar: ik wil binnen korte tijd afvallen. En dat is lastiger dan je denkt!

Dat koekje bij de koffie is lekker of dat wijntje in de avond of dat bakje chips in het weekend, maar wat levert het je echt op? Eindelijk iets dat je wel mag? Een rustmoment? Plezier met je gezin of partner? Dat kan ook anders toch?

Waarschijnlijk voel je nu strijd. “Ja, maar ik vind het ook zo lekker!” Dat klopt ook en ik pak het niet van je af. Ik wil je alleen aan het denken zetten. Als je vanaf nu alleen nog maar het koekje, wijntje of bakje chips pakt als je er echt zin in heb, wat zou er dan gebeuren?

Geef het tijd

Misschien ben je er nog helemaal niet klaar voor. En dat is prima! Wat ik geleerd heb van de tijd dat ik begeleid werd door een gewichtsconsulent is dat het met vallen en opstaan gaat. Je leert iets nieuws, je maakt een fout en je staat weer op. In mijn geval stopte ik met (bijna) al het lekkers en viel ik daardoor 5 kilo af in 10 weken. Erna kwam ik weer 2 kilo aan, doordat ik toch weer meer lekkers ben gaan eten en ook mijn avondmaaltijden iets groter werden (oude patronen). Vervolgens wist ik dat ik af en toe iets lekkers wilde eten en daardoor iets meer zou wegen. Dat vond ik een prettiger vooruitzicht dan steeds maar weer streng voor mezelf zijn.

Streng voor jezelf zijn een bepaalde periode en vervolgens alles weer laten gaan is wat veel mensen overkomt. Ook eten vrouwen vaak te weinig, omdat ze zoveel lezen over voeding dat ze er als het ware ‘bang’ voor geworden zijn. Gezond leven is vaak wat je wil en je lekker in je vel voelen. Ik eet niet veel hoort daar niet bij. Gun jezelf de tijd om eens goed na te denken over wat het dan wel is. Dat gaat je echt helpen.

Wil jij meer weten over de gewichtsconsulent / voedingscoach? Kijk dan eens naar het aanbod op deze website.

Recommended Posts

Leave a Comment