Hoe doorbreek je (slechte) gewoontes?

 In Blog

Elke dag een koekje bij de koffie, elke zaterdag friet of pizza, als je op een feestje bent alcohol drinken en vette hapjes eten, bij de film komt chips of popcorn op tafel en bij de barbecue is er veel vlees, vette salades met mayonaise en wit stokbrood. Waar komen die gewoontes vandaan en waarom willen we ze niet zomaar doorbreken?

Omdat ze lekker zijn!

Waarom zou je stoppen met iets dat je lekker vind? Daarnaast geven ze je iets om naar uit te kijken en een fijn gevoel. Toch?

Gewoontes doorbreken

Nu wil ik je toch iets vragen: Hoe kan je dat lekkere en fijne gevoel ook op een andere manier krijgen? Denk dan niet meteen aan ander eten, maar denk een ‘out of the box’. Waar krijg je nog meer een lekker gevoel van?

  • Seks
  • Dansen
  • Goede grap
  • Mooie foto
  • Fijne herinnering
  • Mooie prestatie
  • Vakantie met vrijheid
  • Nieuwe inrichting
  • Goed gesprek
  • Als je iemand geholpen hebt
  • Goed boek
  • Mooie film

Een gewoonte doorbreken voelt gek en onwennig. Zeker in het begin. Je kijkt wel een film, zonder chips of popcorn. Het voelt leeg, je mist iets, je wil naar iets grijpen. Wat doe je dan?

Je kan een aantal dingen doen. Iets vervangens pakken bijvoorbeeld: worteltjes, een stuk fruit of een boterham. Je kan ook even doorbijten en wennen aan het gemis. Ik weet namelijk uit ervaring dat dat gevoel weg gaat als je het vol weet te houden.

1 voor 1

Kies 1 gewoonte die je heel graag wil veranderen en ga daarmee aan de slag. Kies er niet meteen meerdere, ook al wil je ze allemaal niet meer. Het is gewoonweg te zwaar om ze allemaal in 1 keer te veranderen. Je zal merken dat je bij 2 of meerdere tegelijk terug zal vallen. Je houdt ze een tijdje vol, maar dan lukt het je niet meer. “Niet genoeg discipline!” denk je dan misschien. Maar dat is niet zo. Je moet juist te veel van jezelf. Op 1 ding focussen geeft overzicht en rust. En je kan trots zijn op jezelf als het lukt. Na meerdere maanden kies je de volgende gewoonte.

Het past misschien niet in het wereldbeeld van tegenwoordig: alles moet snel en goedkoop. Deze methode is langzaam en kost veel moeite (en soms ook veel geld). Maar waarschijnlijk weet je al wat ik nu  ga zeggen: op de lange termijn, ga je er heel veel uit halen. Je gaat je lekkerder voelen, zelfverzekerder, krachtiger, mooier, enz. Maarja, dat is niet morgen al.

Het heeft mij echt jaren gekost en steeds als zich weer een nieuwe situatie voordoet, wordt het me weer lastig gemaakt. Nu ben ik zwanger bijvoorbeeld en vind ik het soms toch moeilijk om nee te zeggen tegen dingen die ik lekker vind, maar eigenlijk wil ik die dingen niet. Tegen mezelf blijven zeggen waar ik het voor doe helpt me. Ik voel me namelijk zoveel beter als ik het niet doe.

Balans

Uiteindelijk gaat het om de balans vinden in je leven. Soms eet je een lekker bakje chips en soms kies je ervoor om het niet te pakken. Soms neem je het koekje wel, dan weer niet. Wat mij helpt is om te kijken naar het koekje of gebakje dat je voorgeschoteld krijgt. Vind je hem eigenlijk niet zo lekker? Neem hem dan niet. En als je hem juist wel lekker vind, geniet je er met volle teugen van.

Zoek de balans, dat is de kern. Veel plezier!

Recommended Posts

Leave a Comment