Oefening angst loslaten

We denken zo ontzettend veel op een dag, en het grootste deel van onze gedachten zijn negatief!

Denk jij wel eens:

  • Ik kan dit niet
  • Ik wil dit niet
  • Waarom overkomt mij dit nou
  • Wat een onzin
  • Ik houd mijn mond wel
  • Ik durf het niet
  • Anderen kunnen het beter dan ik
  • Geen zin in
  • Het is wel prima zo

Dan houd angst je tegen.

En daarvoor heb ik een mooie oefening.

Schaam je niet, want (bijna) iedereen denkt zo vaak negatief en zit vaak in een angstige modus. Je bent dus niet de enige. En je zit er nog vaker in dan je denkt.

Want heel veel dingen denken we onbewust. Oftewel: we weten niet dat we ze denken. Ze zitten heel diep of we zijn gewoon te druk bezig om ze te zien.

Ons lijf echter, weet heel goed wat je nodig hebt. Ons lijf ‘praat’ tegen ons. De hele dag door. En dat is dus ook waar we naartoe mogen bewegen.

We hebben op allerlei manieren geleerd om heel veel te denken:

  • In onze opvoeding
  • Op school
  • In ons werk
  • Via andere mensen om ons heen

Denken wordt gepromoot, je kan er veel geld door verdienen en als we ergens mee zitten proberen we het op te lossen door erover na te denken. We maken ons zorgen over onze kinderen en onze ouders, we weten regelmatig niet wat we moeten doen en dan verzanden we in patronen waar we niet gelukkig van worden.

  • Snoepen of hartig snoepen
  • Netflix, youtube of andere beelden bekijken
  • Slapen
  • Werken
  • Veel meer schoonmaken dan nodig
  • Winkelen of op andere manieren geld uitgeven
  • Alcohol
  • Drugs
  • Gokken

Vaak heb je niet eens door, dat het een patroon is. Het is namelijk zo normaal geworden. Iedere avond kijk je toch Netflix, na een drukke dag! En schoonmaken hoort er toch bij iedere dag? Of voor ieder feestje een andere outfit is toch ook gewoon super fijn?

Maar nee, het hoort er niet bij en is niet waar je echt blij van wordt. Toch?

En om echt antwoord te kunnen geven op die vraag, moet je naar je lijf.

En daarvoor heb ik deze fijne oefening opgenomen.

In je lijf gebeurt het! Daarmee kan je leren loslaten. Niet alleen angst, maar ook boosheid, verdriet, schuldgevoelens, schaamte en noem maar op. Maar hoe werkt dat dan?

Ik weet dat ik erg moe werd van de opmerking: “Dat moet je gewoon loslaten!”

Ik dacht dan meteen: “Ja, maar hoe dan?”

Inmiddels ken ik het antwoord: door met aandacht naar je lijf te gaan. En dat is misschien lastig te begrijpen met je hoofd. Ik wilde dat ook graag begrijpen. Ik wilde weten wat ik dan moest doen. En hoe ik dat dan deed. Help me nou!

Herkenbaar?

En omdat het gewoon best wel lastig is om uit te leggen hoe je dat doet in woorden, kan ik je alleen maar uitnodigen de oefening te doen die ik voor je hem opgenomen. Want dan ervaar je het namelijk.

Misschien lukt het niet meteen de eerste keer. Ben je onwijs afgeleid of gebeurt er iets anders waardoor het niet lukt. Dat is niet erg. Doe het gewoon nog een keer! En nog een keer. En nog een keer. Het is ook verstandig om het te doen als je je best goed voelt. Juist om eens te kijken hoe het dan gaat. Misschien lukt het je dan wel?

We leren namelijk ook niet lopen in 1 dag. Dus leren loslaten leer je ook niet door het 1 keer te proberen. Geef jezelf een kans.

Liefdevolle groet,

Mira