10 tips om niet aan te komen tijdens vakantie

 In Blog

De zomervakantie is bijna voorbij. Een tijd van op vakantie gaan, doen waar je zin in hebt en samen zijn met familie en vrienden. Vaak eten mensen dan meer en ongezonder dan in de tijd dat ze thuis zijn in hun normale ritme. Waarom is dat?

Waarom eten we ongezonder?

Ik kan daar een aantal redenen voor bedenken.

  • Je wil genieten en niet hoeven nadenken over gezond of niet gezond
  • Er is gewoon minder gezond eten beschikbaar
  • De rest van de groep waar je mee bent eet ook ongezonder
  • Het verandert langzaam, waardoor je amper merkt dat je meer bent gaan eten
  • Dat hoort toch bij vakantie!

Toch ben je er vaak niet zo gelukkig mee als je weer thuis komt. Je bent aangekomen en voelt je er niet goed door. Moet je weer afvallen! En misschien doe je dat niet, omdat je daar geen zin in hebt, waardoor je weer langzaam zwaarder wordt.

10 tips om niet aan te komen tijdens vakantie

Helaas ga ik je niet vertellen dat er een makkelijke oplossing is. Er moet iets veranderen in jouw kijk op eten tijdens vakanties. Want wie zegt dat genieten van eten op vakantie niet kan zonder aan te komen?

  1. Geniet van lekker zoet vers fruit, vers gebakken volkoren brood en een bord avondeten met veel groente, iedere dag weer
  2. Doe regelmatig iets actiefs door een stadje te bezoeken, te gaan fietsen, een uitzichtpunt te bezoeken of een museum of pretpark
  3. Als je toch een keer voor een ijsje gaat, kies dan bewust voor wat je lekker vind en doe het niet elke dag
  4. Ontspan je zoals jij dat het liefste doet
  5. De hele dag in een luie stoel gelegen? Doe even een wandeling tussendoor, zoek naar schelpjes of wandel ’s avonds naar het restaurant
  6. We maken vaak veel foto’s op vakantie, maar doen daar meestal niets meer mee naderhand, maak eens wat minder foto’s en doe een spel of iets anders met elkaar
  7. Elke dag uit eten? Kies dan ook een keer voor een salade, dat hoeft niet elke dag, maar zorg ervoor dat je genoeg groente eet
  8. Is je smartphone of tablet nog steeds je grootste vriend? Probeer minimaal 1 keer per week een dag zonder scherm van je vakantie te genieten en kijk eens om je heen
  9. Zorg voor voldoende gezonde tussendoortjes die je altijd bij de hand hebt, zoals tomaatjes, fruit of ongezouten noten (1 handje)
  10. Houd je van een een cocktail, wijntje of biertje op het terras? Prima, maar maak er geen gewoonte van en kies bewust

Hoe was jouw vakantie?

Hoe is jouw vakantie gegaan dit jaar? Of ga je nog? Ben je toch wat kilo’s aangekomen zonder dat je het wilde? Of ben je van plan dit jaar niet aan te komen? Het is best lastig, maar als je er af en toe even bewust aan denkt, hoef je niets te laten wat je eigenlijk niet wil en geniet je net zoveel.

Mocht het toch niet lukken om bewust te blijven bij wat je wel wil eten, dan kan ik je daar na je vakantie goed bij helpen. Afvallen is namelijk niet een dieet volgen of streng zijn voor jezelf, maar leren om te kiezen. Het kost wat energie, want je bent heel veel dingen gewend, maar vaak wil je toch liever lekker in je vel zitten dan heel veel en ongezond eten. Je wil stralen en blij zijn met jezelf en je lijf. Dat kan!

Doe mee aan de challenge ‘zorg goed voor jezelf’, kom naar de workshop over suiker of meld je direct aan voor een coachingtraject om samen met Maatje Mira aan de slag te gaan met je gewicht. Lekker in je vel zitten, daar gaat het om. www.maatjemira.nl/gratis-challenge/ of www.maatjemira.nl/sweet-control/ of mail naar mira@maatjemira.nl

Recommended Posts

Leave a Comment